Ona potřebuje, aby ji někdo vyslechl, aby se mohla svěřit a dostala ze sebe ven své trápení. On předpokládá, že je potřeba situaci, se kterou se mu ona svěřuje, vyřešit. A tak nabízí dobře míněné rady. Nejen, že jí tím nepomůže, ale situaci může ještě zhoršit. Protože ona nepotřebuje radu, potřebuje empatii.
Pokračovat ve čtení →Vždy si dobrovolně volíme, co děláme. Ne vždy se nám ale naše vlastní volby líbí.
„Ale já to přece musím dělat, jinak to nejde!“ Musím uvařit večeři. Musím nachystat dětem svačiny. Musím umýt okna. Musím dokončit ten projekt. Musím, i když jsem unavená. Musím, i když bych raději…. Musím….. doplňte si sami…
Pokračovat ve čtení →Když mluvíme o potřebách, ale máme na mysli oblíbené strategie
Říká se, že lidské potřeby jsou univerzální. Že jim rozumí lidé na celém světě. Každý člověk potřebuje zdraví, bezpečí, pochopení, pomoc, lásku nebo odpočinek. Intuitivně těmto potřebám rozumíme a chápeme je i u ostatních. Proto říkáme, že na úrovni potřeb nedochází ke konfliktu.
Pokračovat ve čtení →9 základních lidských potřeb
Naše potřeby můžeme vyjádřit mnoha desítkami slov. Podle některých autorů však existuje 9 základních oblastí, kterými lze popsat naše potřeby velmi univerzálním způsobem, a které nám dobře poslouží zejména v našich začátcích s nenásilnou komunikací. Je jistě jednodušší začít se slovníkem 9 základních lidských potřeb, než lovit z paměti desítky podrobnějších pojmů.
Pokračovat ve čtení →Jak pracovat s kartičkami pocitů a potřeb
Na kurzech nenásilné komunikace pracujeme s kartičkami pocitů a potřeb. Nejčastější jsou cvičení ve dvojicích, kde se zaměřujeme na sdílení, naslouchání a reflexi. Cvičit ale můžete i doma, ať už s partnerem či sami. V tomto článku najdete 5 nejčastějších cvičení, díky kterým můžete trénovat své dovednosti nabyté na kurzu, workshopu nebo přednášce.
Pokračovat ve čtení →Cvičení: 5 minut nenásilné komunikace denně
Cvičení dělá mistra. Pro trénink dovedností nenásilné komunikace si můžete každý den projít toto krátké cvičení. Ideální je, když si vyhradíte konkrétní čas a prostor, kde vás nebude nikdo rušit. Stačí vám 5 minut, zvládnete to třeba každý den po večeři nebo před spaním :-). Můžete si na to koupit nějaký hezký deník a do vašich zápisků se i vracet.
Pokračovat ve čtení →Cvičení: Co vidím a co si o tom myslím?
Co vidíme a co si o tom myslíme, bývají často docela odlišné věci. Když domů přijde unavená maminka a hned na chodbě ji vítá rozházené dětské oblečení a polovysypané aktovky na zemi, může být naštvaná a říct si: „Takový binec! To je hrůza!“. Když do stejné situace přijde domů její další potomek, nechá ho stav chodby zcela klidným. Ačkoliv vidí to, co máma, zažívá vnitřně třeba radost, že už je ze školy doma.
Pokračovat ve čtení →Proč není dobré vyhýbat se konfliktům
Pokud já chci A a někdo jiný chce B, můžeme mluvit o konfliktu. Mnoho lidí se konfliktům vyhýbá. Mají z nich strach. Bojí se odmítnutí. Bojí se samotného procesu konfliktu. Raději sami sebe omezí, nějak se zapřou, nepostaví se sami za sebe, jen proto, aby se „nemuseli hádat“. Proč?
Pokračovat ve čtení →Empatie léčí
Říká se, že empatie má léčivou moc. Když nás někdo vyslechne, často se nám velmi uleví. A tato úleva nám do tíživé situace přinese nový pohled a energii se s ní vypořádat.
Pokračovat ve čtení →Jak nám pocity a potřeby pomáhají vyznat se v konfliktech
Pocity jsou pro nás důležité kontrolky. Ukazují nám, že některé naše potřeby jsou nebo nejsou naplněné. Pocity jsou naprosto v pořádku. Je zbytečné říkat někomu, kdo je v krizi, že se nemá bát nebo že nemá být smutný.
Důležité je uvědomit si, že naše pocity nám nezpůsobují druzí lidé nebo určité situace. To, co se nám děje, je pouze spouštěčem naší emocionální reakce. A tato emocionální reakce je výsledkem našich nenaplněných potřeb.
Pokračovat ve čtení →